ERC-CxC-AM es va presentar a les passades eleccions municipals apostant en el seu programa electoral pel transport públic. Altres partits van fer propostes similars i aquest govern va agafar el repte d’introduir una nova línia de bus, la C18 entre Vilassar de Dalt i Cabrils. Els problemes d’aquesta línia van començar ja abans del seu naixement quan el govern municipal pretenia que l’ajuntament de Vilassar de Dalt es fes càrrec del pagament de la factura a l’empresa CASAS pel pas d’aquesta línia pel seu municipi. L’import aniria en referència a la proporció a la totalitat del trajecte. Vilassar de Dalt es trobava en una situació econòmica molt delicada, i el seu govern va acabar rebutjant el pagament donat que tenia altres prioritats. De fet, van haver de renunciar a la línia que unia Vilassar de Dalt amb l’estació de Premià de Mar.
Aquesta situació es va veure reflectida en l’increment desmesurat del pressupost de mobilitat de l’any 2013. Un increment del 117% respecte l’any anterior. El govern de Cabrils ens va emplaçar a veure com evolucionava la línia mig any més tard. Els resultats van ser decepcionants. Més d’un any més tard, la situació s’ha estabilitzat, però a uns nivells que la línia hauria calgut replantejar-la, extrem que el govern fins aquest moment ni s’ha plantejat.
Fa dos mesos, el govern de CiU de Vilassar de Mar va modificar la mobilitat de la part baixa de la carretera de Cabrils. L’obertura d’un pont a l’avinguda de Carles III sobre la riera, i la restricció del trànsit en el sentit de baixada, obliga al bus de la C12 a fer una volta considerable des de l’estació de RENFE fins a
incorporar-se novament a la riera.
Els veïns de Cabrils veuen d’aquesta manera reduïda la freqüència de pas dels busos de la línia C12 malgrat ser la línia més rendible del Maresme, ara és de 40 minuts, deu més que al juny d’enguany.
La C18, una línia insostenible.
Quin era fins ara l’impacte del manteniment de les dues línies, C12 i C18 per a les arques municipals? Des de la posada en marxa de la línia C18 entre Cabrils i VdD, Esquerra va voler fer un seguiment de l’evolució de l’ús i cost de la línia. Aquest projecte estrella del aleshores govern de Cabrils de CiU, PP i VIC, va ser una gran aposta que no ha reeixit. Veiem les xifres.
Quin era fins ara l’impacte del manteniment de les dues línies, C12 i C18 per a les arques municipals? Des de la posada en marxa de la línia C18 entre Cabrils i VdD, Esquerra va voler fer un seguiment de l’evolució de l’ús i cost de la línia. Aquest projecte estrella del aleshores govern de Cabrils de CiU, PP i VIC, va ser una gran aposta que no ha reeixit. Veiem les xifres.
El cost mitjà per viatge per la línia C12 de Cabrils a Vilassar de Mar, està al voltant del 0,70€ pel consistori. En canvi, el cost del viatge per la línia C18 ronda els 7€. En definitiva, unes 10 vegades més. Si mirem el nombre de viatgers, per la C12 està al voltant dels 20.000 usuaris mensuals, mentre que a la C18 no arriba als 2.000
Quan mirem l’ús mitjà per viatge, veiem que la mitja d’usuaris a la línia entre VdM-Cabrils està al voltant de les 20 persones, i a la línia entre VdD-Cabrils, és de 3,5 persones. En conclusió, mentre la primera està consolidada i té una clara utilitat pública, la segona és més que discutible.
Comparem finalment l’ocupació mitjana entre les línies C12 i C18, el gràfic anterior mostra que la línia C18 té una ocupació mitjana unes 5 vegades més petita que la C12, i conseqüentment, el cost per viatge de la C18 respecte la C12, és unes 10 vegades més car pels veïns de Cabrils, que no ho paga directament, ho paga a través de l'ajuntament.
Vistes les xifres, i vista la situació introduïda per l’ajuntament de Vilassar de Mar, només queda fer una reestructuració de la mobilitat a Cabrils.
Sorprèn la falta d’iniciativa del govern municipal. Esquerra va voler recollir les inquietuds veïnals, presentant una moció la darrera comissió informativa amb caràcter d'urgència, però a fi que progressés es va negociar amb CiU i va arribar al ple. Aquesta proposta, està en línia amb el manifest per un transport públic de qualitat que els veïns de Cabrils han signat les darreres setmanes per la xarxa. Finalment, la proposta va ser aprovada per unanimitat pel ple, assumint-se doncs un compromís de tots els grups del ple.
Però el grup d'ERC-CxC-AM no va voler anar al ple amb les mans buides, sense una proposta. Esquerra va presentar una proposta alternativa de mobilitat a fi d’aconseguir una major freqüència de la línia C12 i alhora, fer més rentable la línia C18.
Com aconseguir més freqüència per la línia C12 i major rendibilitat de la C18?
El portaveu del grup municipal d’ERC-CxC-AM, Xavier Viudez, va presentar una proposta al ple del 25 de setembre per a modificar el trajecte de la línia C18 i concentrar la seva activitat en les hores punta, entre les 6 i les 9h, i entre les 17 i 21h els dies laborables per a possibilitar que tant els estudiants com les persones que hagin de desplaçar-se a Barcelona puguin anar o bé amb tren des de Vilassar de Mar, o bé amb les línies C3/4 de bus des de Vilassar de Dalt. Així doncs, la línia C18 suprimiria el tram des del pont de la Vela a la zona esportiva de Cabrils, i la realitzaria des d’aquest punt fins a l’estació de RENFE de VdM, reforçant aquest trajecte.
Esquerra ha mesurat també la durada d’aquest trajecte en hora punta, comprovant que es pot realitzar en 40 minuts, tenint en compte la velocitat i l'aturada a les actuals parades de ½ minut a cadascuna.
Alternant el pas de les dues línies, la freqüència habitual entre els autobusos seria de 20 minuts i si fos necessari, podria reforçar-se la línia C12. Es reduirà el número d’autobusos globalment, s’estalviaran diners i s’augmentarà l’eficiència.
Confiem que el govern de Cabrils reculli aquesta proposta d’ERC-CxC-AM i que l’estudiï conjuntament amb l’empresa CASAS per a millorar el transport públic de Cabrils.