dilluns, 29 de setembre del 2014

Millora del transport públic de Cabrils. Una proposta.

ERC-CxC-AM es va presentar a les passades eleccions municipals apostant en el seu programa electoral pel transport públic. Altres partits van fer propostes similars i aquest govern va agafar el repte d’introduir una nova línia de bus, la C18 entre Vilassar de Dalt i Cabrils. Els problemes d’aquesta línia van començar ja abans del seu naixement quan el govern municipal pretenia que l’ajuntament de Vilassar de Dalt es fes càrrec del pagament de la factura a l’empresa CASAS pel pas d’aquesta línia pel seu municipi. L’import aniria en referència a la proporció a la totalitat del trajecte. Vilassar de Dalt es trobava en una situació econòmica molt delicada, i el seu govern va acabar rebutjant el pagament donat que tenia altres prioritats. De fet, van haver de renunciar a la línia que unia Vilassar de Dalt amb l’estació de Premià de Mar.

Aquesta situació es va veure reflectida en l’increment desmesurat del pressupost de mobilitat de l’any 2013. Un increment del 117% respecte l’any anterior. El govern de Cabrils ens va emplaçar a veure com evolucionava la línia mig any més tard. Els resultats van ser decepcionants. Més d’un any més tard, la situació s’ha estabilitzat, però a uns nivells que la línia hauria calgut replantejar-la, extrem que el govern fins aquest moment ni s’ha plantejat.

Fa dos mesos, el govern de CiU de Vilassar de Mar va modificar la mobilitat de la part baixa de la carretera de Cabrils. L’obertura d’un pont a l’avinguda de Carles III sobre la riera, i la restricció del trànsit en el sentit de baixada, obliga al bus de la C12 a fer una volta considerable des de l’estació de RENFE fins a incorporar-se novament a la riera.

Els veïns de Cabrils veuen d’aquesta manera reduïda la freqüència de pas dels busos de la línia C12 malgrat ser la línia més rendible del Maresme, ara és de 40 minuts, deu més que al juny d’enguany.

La C18, una línia insostenible.

Quin era fins ara l’impacte del manteniment de les dues línies, C12 i C18 per a les arques municipals? Des de la posada en marxa de la línia C18 entre Cabrils i VdD, Esquerra va voler fer un seguiment de l’evolució de l’ús i cost de la línia. Aquest projecte estrella del aleshores govern de Cabrils de CiU, PP i VIC, va ser una gran aposta que no ha reeixit. Veiem les xifres.




El cost mitjà per viatge per la línia C12 de Cabrils a Vilassar de Mar, està al voltant del 0,70€ pel consistori. En canvi, el cost del viatge per la línia C18 ronda els 7€. En definitiva, unes 10 vegades més. Si mirem el nombre de viatgers, per la C12 està al voltant dels 20.000 usuaris mensuals, mentre que a la C18 no arriba als 2.000



Quan mirem l’ús mitjà per viatge, veiem que la mitja d’usuaris a la línia entre VdM-Cabrils està al voltant de les 20 persones, i a la línia entre VdD-Cabrils, és de 3,5 persones. En conclusió, mentre la primera està consolidada i té una clara utilitat pública, la segona és més que discutible.


Comparem finalment l’ocupació mitjana entre les línies C12 i C18, el gràfic anterior mostra que la línia C18 té una ocupació mitjana unes 5 vegades més petita que la C12, i conseqüentment, el cost per viatge de la C18 respecte la C12, és unes 10 vegades més car pels veïns de Cabrils, que no ho paga directament, ho paga a través de l'ajuntament.

Vistes les xifres, i vista la situació introduïda per l’ajuntament de Vilassar de Mar, només queda fer una reestructuració de la mobilitat a Cabrils.

Sorprèn la falta d’iniciativa del govern municipal. Esquerra va voler recollir les inquietuds veïnals, presentant una moció la darrera comissió informativa amb caràcter d'urgència, però a fi que progressés es va negociar amb CiU i va arribar al ple. Aquesta proposta, està en línia amb el manifest per un transport públic de qualitat que els veïns de Cabrils han signat les darreres setmanes per la xarxa. Finalment, la proposta va ser aprovada per unanimitat pel ple, assumint-se doncs un compromís de tots els grups del ple. Però el grup d'ERC-CxC-AM no va voler anar al ple amb les mans buides, sense una proposta. Esquerra va presentar una proposta alternativa de mobilitat a fi d’aconseguir una major freqüència de la línia C12 i alhora, fer més rentable la línia C18.

Com aconseguir més freqüència per la línia C12 i major rendibilitat de la C18?

El portaveu del grup municipal d’ERC-CxC-AM, Xavier Viudez, va presentar una proposta al ple del 25 de setembre per a modificar el trajecte de la línia C18 i concentrar la seva activitat en les hores punta, entre les 6 i les 9h, i entre les 17 i 21h els dies laborables per a possibilitar que tant els estudiants com les persones que hagin de desplaçar-se a Barcelona puguin anar o bé amb tren des de Vilassar de Mar, o bé amb les línies C3/4 de bus des de Vilassar de Dalt. Així doncs, la línia C18 suprimiria el tram des del pont de la Vela a la zona esportiva de Cabrils, i la realitzaria des d’aquest punt fins a l’estació de RENFE de VdM, reforçant aquest trajecte.

Esquerra ha mesurat també la durada d’aquest trajecte en hora punta, comprovant que es pot realitzar en 40 minuts, tenint en compte la velocitat i l'aturada a les actuals parades de ½ minut a cadascuna.

Alternant el pas de les dues línies, la freqüència habitual entre els autobusos seria de 20 minuts i si fos necessari, podria reforçar-se la línia C12. Es reduirà el número d’autobusos globalment, s’estalviaran diners i s’augmentarà l’eficiència.

Confiem que el govern de Cabrils reculli aquesta proposta d’ERC-CxC-AM i que l’estudiï conjuntament amb l’empresa CASAS per a millorar el transport públic de Cabrils.

diumenge, 28 de setembre del 2014

Moció per la millora de la comunicació viària de Cabrils

ERC-CxC-AM va presentar una moció a la comissió informativa del dijous 18 de setembre d'urgència sobre la millora del transport públic de Cabrils. Després de debatre el text amb els diferents grups es va acordar amb el grup municipal de CiU poder-la debatre i modificar-la abans de portar-la al ple. Aquesta és la proposta que es va aprovar finalment per unanimitat per tot el consistori durant el ple del 25 de setembre.

Moció per la millora de la comunicació viària de Cabrils

Els grups municipals sotasignants sotmeten a debat i votació la següent moció per tal que en la propera sessió plenària ordinària prevista pel 25 de setembre de 2014.

Exposició de motius

Cabrils és un municipi del sud de la comarca del Maresme situat en una vall entorn la riera de Cabrils, que s’inicia a la Serralada Litoral i acaba al mar, i on hi van a parar nombrosos torrents.La idiosincràsia del municipi condiciona l’estructura de la seva xarxa viària i la comunicació interurbana.

Cabrils registra un elevat índex de motorització, un reflex de la necessitat d’un mitjà de transport en el desplaçaments. La xarxa de transport públic actual està formada per dues línies d’autobús municipals i operades per l’empresa Casas-Sarbus que uneixen el municipi de Cabrils amb les poblacions veïnes de Vilassar de Mar (C12) i Vilassar de Dalt (C18), aquesta darrera de més recent creació.

El transport públic és un servei que facilita la mobilitat segura, sostenible i accessible de les persones entre municipis. És un servei que també ha de permetre a les persones amb rendes més baixes o sense transport privat, a un mitjà de transport que faciliti la lliure mobilitat pel territori per apropar-los al seu lloc d’estudis o treball, als centres de salut, equipaments i altres serveis.

El passat 28 de juliol la línia C12 que uneix els municipis de Cabrils i Vilassar de Mar va patir l'augment el seu trajecte i disminuïda la seva freqüència de pas com a conseqüència d’una modificació imposada per l’Ajuntament de Vilassar de Mar.

Tots aquests inconvenients, manifestats també per una petició ciutadana, “En defensa del transport pública Cabrils”, que ha recollit més de 100 adhesions a través d'internet a https://secure.avaaz.org/es/petition/Lina_Morales_i_Serra_Alcaldessa_de_Cabrils_Maresme_Garantir_un_trasnport_public_de_qualitat_entre_Cabrils_i_Villassa_de_/?pv=3, no només redueixen la qualitat del servei sinó que poden abocar a aquesta línia per les raons exposades a una disminució d'usuaris i per tant, a una disminució de la seva rendibilitat que acabaria afectant també a les arques municipals.

Donades les necessitats viàries i les modificacions que ha realitzat l’Ajuntament de Vilassar de Mar.

Per tot plegat, els grups municipals sotasignants proposen els següents:

Acords

L'Ajuntament de Cabrils es compromet a estudiar i negociar amb l'empresa SARBUS/CASAS:

1. El restabliment d'una freqüència màxima de 30 minuts entre els recorreguts de la línia de bus C12, entre les 06h i les 09h i entre les 17h i les 21h.

2. El restabliment dels recorreguts nocturns (d'anada i tornada), dels dies laborables de la línia C12, de les 22h, a les 23h.

3. Instar a la Diputació de Barcelona per a què realitzi els estudis de mobilitat i comunicacions viàries del municipi de Cabrils amb el municipi de Vilassar de Mar, per tal de mantenir l’accés directe de la carretera de Cabrils a la carretera N-II.

4. Instar al Departament de Territori i Sostenibilitatper a què realitzi els estudis de millora de la comunicació entre el municipi de Cabrils i les vies de comunicació principals del Maresme, com són l’autopista C-32 i la carretera N-II.

Preguntes d'ERC-CxC-AM sobre les resolucions d'alcaldia i els acords de Junta de Govern del ple ordinari del mes de setembre de 2014

8.- Donar compte de les resolucions dictades per l'alcaldia, i dels acords adoptats per la Junta de Govern Local des de la darrera sessió.

DECRETS 2014-0725, 2014-0719, 2014-0718 i 2014-0717 de concessió de llicències d’obres a Telefònica. Com algunes persones hauran apreciat, tècnics d’una subcontracta de Telefònica està desplegant cable a Cabrils. Voldríem saber quin és l’abast d’aquest desplegament i quin ús vol oferir Telefònica a la nostra població. Posi’ns algun exemple, a Montcabrer, Can Tolrà o la Llobera on un veí ens ho ha preguntat i on sembla només arribarà fins al tenis. 

El govern manifesta que aquestes llicències corresponen al desplegament que està realitzant Telefònica de cable al nostre municipi. La intenció de la companyia és fer arribar el cable tant al centre de Cabrils com a les urbanitzacions. En un termini de 5 anys tota la instal•lació telefònica de coure serà substituïda per cable a Cabrils. Telefónica oferirà als veïns aquest servei i farà arribar per aquells que el desitgin el cable fins a casa seva, i aquells que no el vulguin mantindran el cable de coure. 

JUNTES DE GOVERN

JUNTA DE GOVERN 15/14 del 22 de juliol

Punt 9. Aprovar la continuació en la prestació del servei d’atenció domiciliària i aprovar l’inici d’un nou expedient per a la seva licitació. El 6 de maig d’enguany finalitzava el contracte de servei de l’empresa GESEX atenció domiciliària S.L. un cop expirades les dues pròrrogues que admetia la licitació. Podrien dir-nos per quines causes no es va licitar amb anterioritat a la conclusió de la pròrroga? En quin estat es troba actualment aquest procés?

La Sra. Alcaldessa ens respon que degut a la gran quantitat de feina les tècniques dels serveis socials de Cabrils no han pogut redactar el plec del concurs. Properament ho faran. 

JUNTA 17/14 del 2 de setembre

Punt 9. Declarar deserta la licitació del contracte de concessió d’obra pública per a la construcció gestió i explotació de pistes de pàdel amb servei de vestidors amb dutxes a la zona esportiva de Cabrils. El govern ens va informar en comissió informativa extraordinària de juny amb la intenció d'informar de la intenció de licitar la construcció i explotació d’unes pistes de pàdel a la zona esportiva municipal. En quin estat es troba aquest procés actualment? I quines accions vol emprendre el govern?  

Aquesta pregunta, que ERC-CxC-AM tenia previst fer al govern en el ple va ser formulada prèviament per un altre grup municipal. La resposta de la Sra. Alcaldessa va ser que no es va presentar cap empresa al concurs, i que per tant el govern es planteja refer el plec i tornar a treure a concurs novament aquest servei.

Durant intervencions anteriors el nostre portaveu, Xavier Viudez, va manifestar el seu dubte a licitar aquest servei havent altres instal·lacions esportives privades al nostre municipi, i als municipis del voltant amb serveis de les mateixes característiques, amb les quals entrarà directament en competència. El govern no només esgrimia una demanda popular sinó que en algun moment també havia manifestat als membres de l’oposició, l’existència d’empresaris disposats a realitzar aquesta inversió. Els fets, de moment, indiquen el contrari. 

Punt 15. Donar compte del Decret d’alcaldia 720/201, relatiu a l’aprovació de factures en concepte de prestació de serveis a la ràdio de Cabrils, per un import petit, de 665,50€ a l’empresa SERVEIGA SYSTEMS, S.L. En què ha consistit exactament aquest servei? 

El govern de Cabrils ens explica que des de fa més d’un any Ràdio Cabrils està pagant no només el servei d’ús de les instal·lacions de Ràdio Vilassar, i de la seva freqüència, sinó que també està pagant els serveis d’una empresa per a que es pugui emetre.

9.- Precs i preguntes.

L’estat actual dels camins escolars és l’estat definitiu pel 2014 de l’arranjament al que s’ha dedicat la partida del pressupost participatiu del 2013? Quines actuacions s’han imputat a aquesta partida?

El govern ens respon que de moment no s’ha executat el pressupost destinat als camins escolars. S’han fet algunes actuacions que ja estaven previstes de fer més amples les voreres a la cantonada de la carretera de Vilassar de Dalt amb l’avinguda de Sta. Helena, o a Can Rin, però està pendent de licitar aquest projecte. Els 50.000€ amb els que es va provisionar aquesta partida es comprometen a executar-les durant el 2014. Una de les causes de la situació actual del Consell de Poble, on en la darrera reunió només hi van ser presents dues persones, entre les quals es trobava la Sra. Alcaldessa, ha estat precisament la falta de resolució política per a l’execució d’aquest projecte. Confiem doncs que aquest projecte sorgit de la iniciativa popular pugui tirar-se endavant dins d’aquest any.