dissabte, 29 de desembre del 2012

Comentaris posteriors a la sessió del ple extraordinari de pressupostos del 27 de desembre de 2012

El dijous dia 27 de desembre de 2012, a les 19:00h, al saló de plens de l'ajuntament de Cabrils, es va realitzarar el ple extraordinari. Com cada ple, ERC-CxC-AM fa públic "el perquè de tot plegat", una justificació del nostre vot durant la sessió.

ORDRE DEL DIA

1.- Dictamen que proposa l'aprovació inicial del Pressupost General de la Corporació per l'any 2013 i Bases d'Execució del mateix, que conté el propi de l'Ajuntament, el de l'Organisme Autònom Escola Bressol, el de l'Organisme Autònom Museu Municipal i els estats de previsions de despeses i d'ingressos de la societat mercantil dependent Serveis i Promocions Municipals, S.A.

El pressupost no assoleix l'objectiu d'estabilitat pressupostària amb escenaris previs, és a dir, segons els càlculs de la intervenció de l'ajuntament no s'assoleix l'objectiu de dèficit que figura al pla aprovat per aquest exercici. Dit d'una altra manera, hem d'incrementar el nostre deute per finançar-nos. No només es manté el deute, tot i fer alguna operació d'amortització de capital, sinó que a més a més la corporació financia altres administracions que o no realitzen els pagaments o els demoren, fet que podria provocar tensions de tresoreria a l'ajuntament. Un bon exemple és la Generalitat de Catalunya, que deu al consistori més d'un milió d'euros de la construcció del poliesportiu de l'IES Cabrils, el mal anomenat pavelló municipal.

El nivell d'endeutament del municipi, és actualment del 67,70%. El topall es troba al 75%. Això no és només mèrit d'aquesta administració sinó també de les anteriors.

Si fem una anàlisis de les diferents partides, podem veure que el pès relatiu del deute públic al pressupost ha passat des del 2011 a 2013 del 4,86 al 5,81 i 6,15% per enguany.

Ens ha sorprès novament la partida de despeses de representació de l'ajuntament a l'àrea d'ÒRGANS DE GOVERN. Enguany aquesta partida és de 10.000 euros, un 233,33% més gran que la del 2011. I sorpèn encara més quan a la previsió de liquidació de la despesa d'enguany ja hi ha compromesos 16.519,88 euros i les oblgacions reconegudes netes ja pugen més de 12 mil euros. Aquesta partida pot acabar tancant-se amb una despesa del 60% per sobre del pressupostat.

La comparació del pressupost d'enguany i de l'any passat no és directa i transparent. Enguany s'ha volgut agrupar tant la telefonia com la neteja a les partides d'Administració General. Una comparació directa hagués enmascarat la inversió real i els percentatges relatius dels subgrups del pressupost. Així doncs, per exemple, Educació abans de l'ajust representa un 8,47 % mentre que després de l'ajust és del 14,46%.

L'anàlisis del subgrup d'EDUCACIÓ implica un augment de 4,34 punts respecte l'any anterior. Això és degut en gran mesura a les transferències que fa l'ajuntament a l'escola bressol. Els ajustaments interns per disminució de matrícules i de les retallades en la subvenció provinent de la Generalitat, obliga al consistori a bé incrementar la seva participació o bé augmentar la taxa a les famílies pel seu ús. L'opció que s'ha triat implica l'augment en 12 punts de l'ajuntament respecte l'any anterior, i trasllada 1,36 punts a les famílies. Tot i així, no es preveu la possible obertura després de festes d'una nova aula de lactants que s'ha detectat les darreres setmanes i que es troben en llista d'espera. (Més informació al grup Esquerra Cabrils del Facebook).

El pressupost també recull un augment de la prestació de serveis de l'Escola de Música, un augment del 14,44% que el senyor regidor no ha explicat en cap de les seves intervencions en els darrers plens i que tot apunta a la compensació deguda a la retallada de la subvenció també anunciada pel departament d'Ensenyament. Ens ho haurà però de confirmar. En l'apartat d'inversions es preveu una dotació de 8.115,80 euros. Voldríem saber què preveu fer durant el 2013.

Si el pressupost d'educació augmenta, el dels JOVES de Cabrils veu disminuit el pressupost destinat al Pla Local de Joventut en 6.000 euros, una reducció del 21,43%, que ajustat a les subvencions del programa, representa una caiguda del 16,07%. Continuem sense conèixer el rumb de les polítiques de joventut de Cabrils. Existeix indefinició de les necessitats, i indefinició en el projecte. Enguany acabarà el pla trianual i encara és hora que el senyor regidor ens hagi dit què vol prioritzar en base a la reducció de personal que va patir l'àrea el gener del 2012 i que continua en aquests pressupost.

A l'àrea d'ESPORTS desapareix la subvenció als veterans de Cabrils, que la senyora regidora ens explicarà si finalment s'inclou o no en alguna altra partida. Però el més important i que no queda reflectit al pressupost és el manteniment del poliesportiu de l'IES Cabrils, del pavelló municipal. Esquerra va entrar una petició fa uns mesos per conèixer quina era la previsió de manteniment d'aquesta instal·lació pendent de pagament del govern de la Generalitat. Se'ns va respondre que es desconeixia, però de ben segur, amb un exercici de benchmarking se'ns podria proporcionar. Ens agradaria que la senyora regidora ens expliqués si aquests pressupostos recullen aquesta previsió. Així mateix voldríem conèixer com s'està gestionant l'obertura i tancament d'aquesta instal·lació, i quin impacte pressupostari té.

SERVEIS SOCIALS. Enguany el consistori preveu un augment de 10.000 euros en la partida d'atencions benèfiques a les persones, un augment petit però significatiu en aquesta àrea tant sensible.

Esquerra vol proposar que la subvenció que atorga l'Ajuntament de Cabrils al Fons Català de Cooperació, un 7% dels ingressos de la Mostra Gastronòmica, sigui reconsiderat enguany novament i sigui assignat a Caritas Diocessanes a Cabrils. Malgrat que el nostre grup municipal aposta fermament per l'Estat del Benestar i no la beneficència, la situació econòmica actual de moltes famílies, les retallades que pateix la Generalitat de Catalunya en molts àmbits per l'ofec de l'Estat Espanyol i algunes polítiques no encertades durant la legislatura anterior, ens porten a arribar a la conclusió que en benefici dels nostres veïns que passen més dificultats, l'entitat que pot realitzar aquesta tasca és Caritas.

Tot apunta a que es mantindran les subvencions, tot i que algunes pateixen retallades o desapareixen, com ha estat el cas del Servei de Teleassistència. El conveni entre ajuntaments, Diputació i Estat, aquest a través de l'IMSERSO no s'ha renovat, ja que el govern del PP també ha efectuat retallades a la gent gran. Hem de confiar que la Diputació complementi aquesta dotació com va anunciar, i el consistori no necessiti augmentar la taxa del servei a la gent gran de Cabrils per aquest concepte.

GENT GRAN. No es preveu cap innovació, malgrat la feina que fa la junta del Casal de la Gent Gran de Cabrils. En un moment de crisis com l'actual, l'ajuntament no podria aprofitar l'experiència d'aquestes persones, aconseguir recursos i crear un programa de polítiques actives d'ocupació on els "seniors" expliquessin i formessin als joves i no tant joves, de la mateixa manera i predisposició que tenen ells a aprendre per exemple a fer anar un ordinador o cercar recursos per internet?

I ara li toca a CULTURA. Malgrat els intents d'alguns membres del govern per donar una visió del consistori propera a tèsis compartides amb Esquerra, n'hi ha d'altres que provoquen l'allunyament. Un bon exemple és la desaparició, encara, des del 2011 de la partida que hi havia destinada a entitats de promoció de la llengua catalana. Aquest és un dèficit que aquest govern ha estat incapaç de solucionar.

L'àrea de TURISME manté la seva dotació de 45.900 euros. Malgrat que la Mostra, any rere any és un èxit de participació, sense gaires innovacions de format. Per altra banda, Cabrils continua sense tenir una marca pròpia. Quants de nosaltres quan parlem de Cabrils, es confon la nostra població amb Cambrils?. Esperem que el govern innovi i ens expliqui ara o en el proper ple les seves propostes per l'any 2013.

PROMOCIÓ ECONÒMICA. Pateix una retallada del 12,34% fonamentalment en estudis, campanyes i treballs tècnics. En un moment de crisi econòmica, quines polítiques de promoció o ajuda als professionals, empreses i autònoms està fent aquest consistori? Si les fa, no es veuen. En el darrer any l'atur a Cabrils ha augmenta en un 7,37%, Tenim 349 persones aturades malgrat ser una de les poblacions de la comarca amb una menor taxa d'atur, al novembre era del 10,13% molt per sota de la taxa del Maresme, el 17,8% A banda de la borsa de treball? Preveu el govern de Cabrils invertir en polítiques actives d'ocupació? Ha considerat el govern la signatura d'algun conveni de Microcrèdits amb entitats financeres i la coordinació amb entitats o associacions d'ajuda a la promoció econòmica com estan fent alguns municipis arreu de Catalunya?

Pel que fa a l'àrea de COMERÇ es produeix un lleuger augment de pressupost a les fires, però continuen les queixes dels firaires del mercat setmanal. S'ha considerat la possibilitat de tornar al carrer Nou? S'ha estudiat la possibilitat de canviar el dia de la setmana de mercat, passar-ho de dimarts a dissabte quan hi ha molta més activitat i baixa molta més gent de les urbanitzacions al poble?

Enguany observem una aposta per la MOBILITAT al pressupost, amb un augment de 117 mil euros, un 117% més per una nova línia fins a Vilassar de Dalt i un augment de la freqüència de la línia C12 de l'empresa CASAS. Ens podrien justificar aquest augment monetari tant desorvitat? S'han creat sinèrgies amb Vilassar de Dalt per a repartir l'impacte pressupostari? I amb Vilassar de Mar?

INFRAESTRUCTURES I VIA PÚBLICA. Volem felicitar-los per la inversió proposat pel Consell de Poble per iniciar el projecte dels camins escolars. Encara no tenim però coneixement del projecte tècnic ni del cost que suposarà pel consistori. Tanmateix, el Consell i els veïns que baixen a peu pel carrer Maria Teresa han denunciat el mal estat de les boreres, així com els que caminen pel tram per sota de la rotonda direcció a Vilassar de Mar. S'ha previst alguna actuació per enguany? Quines actuacions tenen previstes? Quin ha estat el criteri de priorització?

Felicitem novament al govern de Cabrils per la previsió de reducció de la factura telefònica per aquest 2013. Pel pressupost del 2012 es preveien 37 mil euros de despesa mentre que enguany se'n preveuen 26 mil. Agrupant tota la despesa al subgrup d'Administració General i eliminant-la a educació, salut o serveis socials, només augmenta en 1000 euros la partida. Ens agradaria saber a quins acords han arribat amb l'operadora telefònica per assolir aquesta reducció del 29,73%.

Per anar acabant, els volem també recordar una de les propostes de l'any passat respecte als dipòsits en bancà ètica per part de l'ajuntament.

Esquerra veu en aquests pressupostos diferències de criteri entre el govern i les nostres propostes. No així pel que fa al manteniment d'alguns serveis bàsics com l'Escola Bressol o els Serveis Socials, però si en moltes altres àrees que suposen globalment el 88,97% del total del pressupost. És per aquesta raó i per l'informe desfavorable de secretaria d'intervenció, en els termes que ella mateixa exposa, que el nostre grup municipal vota en contra d'aquests pressupostos.

Hem votat EN CONTRA dels pressupostos. Aquesta proposta ha estat APROVADA pels grups del govern (CiU, PP, regidora no adscrita) i rebutjada per ERC-CxC, SOM, VIC i ICV-EiA. S'ha abstingut el PSC.

2.- Dictamen que proposa l'aprovació del compte general de la corporació corresponent a l'exercici 2011.

Ens hem ABSTINGUT. L'exercici del 2011 va ser compartit per l'actual govern i l'anterior. És molt difícil poder diferenciar la meitat d'exercici d'una administració i altra. Així mateix, les alegacions presentades pel Sr. Serrano han donat com a resultat la necessitat d'introduir mecanismes de control intern de l'ajuntament sobre els contractes menors, així com la sol·licitud d'informes externs per a regularitzar incidències contables detectades. Per tot això hem pres aquesta decisió.

Aquest punt de l'ordre del dia ha estat APROVAT amb els vots del govern (CiU, PP i la regidora no adscrita), amb els vots desfavorables de VIC, SOM i ICV-EiA i l'abstenció d'ERC-CxC-AM i PSC 3.- Dictamen que proposa la desestimació del recurs de reposició presentat per Areva Trading, S.L.

3.- Dictamen que proposa la desestimació del recurs de reposició presentat per Areva Trading, S.L.

Hem votat A FAVOR de la desestimació. Fa referència al recurs que l'empresa concessionaria del poliesportiu de les piscines havia posat en contra de la decisió del ple que la modificació de tarifes i l'estratègia comercial de l'empresa va al seu risc i ventura, és a dir, els perills i contingències que eventualment poguessin plentejar-se a resultes de la satisfacció de la prestació contractual corresponent, recauen sobre l'empresa. La pròpia emprsa deia en la sol·licitud presentada pel registre d'entrada que "és precís aclari que l'aprovació de les noves tarifes per part de l'ajuntament de Cabrils no suposarà cap desequilibri econòmic financer a la concessió", per aquesta raó el govern proposa al ple la desestimació que ERC-CxC-AM ha donat suport.
S'APROVA amb els vots del govern (CiU, PP i regidora no adscrita), el PSC, ICV-EiA i ERC-CxC-AM, i l'abstenció de SOM i VIC.

Les respostes a les preguntes formulades al govern us les oferirem al proper post.