Esquerra va proposar a tots els grups municipals adherir-se a una moció pel cobrament de l’IBI a les empreses concessionàries de les autopistes, però finalment a la junta de portaveus anterior al ple ordinari de dijous 26 de gener, vam decidir entre tots, posposar la seva entrada pel ple de març abans de girar el rebut el mes d’abril. Us en continuarem informant.
MOCIÓ REFERENT ALS BENEFICIS FISCALS EN L’IBI DE LES AUTOPISTES DE PEATGE
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
El món local pateix les disfuncions d’un sistema de finançament municipal que s’ha demostrat insuficient per a cobrir el conjunt de necessitats de despesa dels Ajuntaments. A part de no atendre la reivindicació històrica del municipalisme per un sistema de finançament més just, l’Estat espanyol ha aprovat diverses normatives que han tingut un impacte negatiu en les finances locals, sense articular les corresponents compensacions econòmiques o bé sent aquestes clarament insuficients.
L’atorgament de beneficis fiscals a les empreses concessionàries de les autopistes de peatge és un clar exemple de com una mesura adoptada per l’Estat espanyol ha repercutit directament sobre els ingressos municipals, reduint la recaptació de l’Impost sobre Béns Immobles (IBI) provinent de les autopistes. Les empreses concessionàries han gaudit d’un benefici fiscal del 95% de la base imposable de la Contribució Territorial Urbana, benefici que s’estendria com a màxim fins a la finalització de la concessió tal com estableix l’article 12 a) de la llei 8/1972, de construcció, conservació i explotació d’autopistes en règim de concessió.
La posterior aprovació de la Llei d’Hisendes Locals reconvertia la Contribució Urbana en l’Impost sobre Béns Immobles i, mitjançant la Disposició Transitòria Segona, s’establia la transposició dels beneficis fiscals reconeguts per a la Contribució Urbana, fins a la data de la seva extinció o bé fins al 31 de desembre de 1992.
Aquesta mesura adoptada per l’Estat espanyol repercutia directament sobre els ingressos municipals, reduint la recaptació de l’IBI provinent de les autopistes. Diversos municipis van considerar que era de justícia exigir una compensació econòmica a l’Estat en la mesura que una llei estatal havia provocat una minoració dels recursos municipals, i emparant-se en l’article 9.2 de la pròpia llei d’hisendes locals, que estableix que “les lleis per les quals s’estableixin beneficis fiscals en matèria de tributs locals determinaran les fórmules de compensació que corresponguin”.
Per la seva banda, l’Estat sempre s’ha negat a compensar els municipis afectats provocant nombrosos litigis, amb sentències de diferents Tribunals Superiors favorables als municipis i una sentència final del Tribunal Suprem (STS 7142/2011) que donava la raó a l’Estat.
La pròrroga de les diferents concessions a les empreses explotadores de les autopistes de peatge va provocar l’ampliació dels terminis per als beneficis fiscals, entre ells el de l’Impost sobre Béns Immobles. Una vegada més l’Estat espanyol mostrava la seva deslleialtat institucional amb el món municipal, posant per davant els interessos de les grans empreses concessionàries.
Aquesta ampliació de les concessions queda regulada al RD2346/1998, de 23 d’octubre, pel qual es modifiquen determinats aspectes de la concessió de “Autopistas, Concesionaria Española, Sociedad Anónima” (ACESA). La clàusula V del conveni que figura a l’Annex d’aquest decret estableix que, malgrat la concessió s’estén fins al 31 d’agost del 2021, els beneficis fiscals recollits a l’article 12.a) de la llei 8/1972 es mantindrien només fins al 31 d’agost del 2016. Per tant, a partir d’aquest any 2017 les empreses concessionàries han d’abonar el 100% de l’IBI corresponent a les autopistes. Els municipis afectats per aquest decret són aquells pels qual transcorre algun dels trams de pagament de les següents autopistes:
- AP-7, de La Jonquera a Tarragona
- AP-2, d’Aitona a Banyeres del Penedès
- C-32, de Montgat a Palafolls
- C-33, Barcelona a Montmeló
La mateixa clàusula V del conveni estableix que els concessionaris de les autopistes hauran d’abonar 20,9M€ a l’Estat durant els darrers 5 anys de la concessió, és a dir, durant el període 2017-2021, a raó d’un 20% anual.
Les continues mesures adoptades els darrers anys per l’Estat espanyol en favor de les grans corporacions en àmbits estratègics com l’energia, telecomunicacions, infraestructures, etc. ens obliga a vetllar per la extinció definitiva d’aquest benefici fiscal que gaudeixen les empreses concessionàries de les autopistes.
Per tots aquests motius, el grup d’Esquerra Republicana a l’Ajuntament de Cabrils proposa d’adopció dels següents
ACORDS
Primer. Donar compliment a la finalització del benefici fiscal que gaudeixen les autopistes encarregant als serveis de gestió tributària responsables del padró de l’IBI que facin les gestions i actuacions necessàries per garantir el cobrament del 100% de la quota de l’IBI a l’empresa concessionària.
Segon. Demanar al Govern de l’Estat espanyol que no aprovi cap altra mesura destinada a prorrogar els beneficis fiscals de les concessionàries de les autopistes de peatge.
Tercer. Exigir a les empreses concessionàries i al Govern de l’Estat espanyol que en cap cas traslladin el major cost que suposa la supressió dels beneficis fiscals a les tarifes que paguen les persones usuàries.
Quart. Instar al Govern de l’Estat espanyol que destini els imports pendents d’abonar pels concessionaris, recollits al RD2346/1998, a compensar els municipis afectats per la bonificació del 95% en l’IBI de les autopistes.
Cinquè. Exigir que no es renovin les concessions de les autopistes de peatge més enllà dels terminis establerts per la normativa vigent.
Sisè. Comunicar aquest acord al Govern espanyol, a la Generalitat de Catalunya, a l’Associació Catalana de Municipis i a la Federació de Municipis de Catalunya.
Cabrils, 22 de gener de 2017
Grup municipal d'ERC