Transparència, accés a la informació i bon govern. |
El dijous 30 de juliol de 2015, a les 20h, al Saló de Plens de l'Ajuntament de Cabrils es va realitzar el primer ple ordinari de la legislatura 2015-19, previ a les vacances. Amb aquest post volem fer-vos cinc cèntims del perquè del nostre vot, punt per punt, en "el perquè de tot plegat":
ORDRE DEL DIA
1.- Aprovar l’esborrany de les actes de les sessions plenàries extraordinàries de data 13 de juny i 9 de juliol de 2015
Les ordres del dia han estat APROVADES pel PLE per UNANIMITAT
I. Part resolutiva de la sessió
Bona part de la part resolutiva d’aquest ple són temes administratius, de pura gestió, sense cap tipus de contingut. Des del punt 2 al 7, no hi ha cap aportació de calat polític o pel debat.
2.- Dictamen d’aprovació de la xifra oficial de població a 1 de gener de 2015.
Com cada any el govern ens presenta la xifra de població que es proporcionarà a les administracions per l’estadística i per al càlcul de transferències d'impostos d'administracions superiors en funció de la població. Enguany, la xifra d'habitants a 1 de gener era de 7.245 persones empadronades. El grup municipal d’Esquerra hi ha votat A FAVOR. La moció ha estat APROVADA pel PLE per UNANIMITAT.
3.- Dictamen d’aprovació de les dues festes locals de Cabrils per a l’any 2016.
El govern ens proposa el 3 de maig, Festa de la Santa Creu, i el 31 d’octubre de 2016. A diferència d’altres anys que se’ns proposava la segona Pasqua, pel 2016 ha estat declarada festa a Catalunya i per tant, cal establir una altra data. El grup municipal d’Esquerra hi ha votat A FAVOR. La moció ha estat APROVADA pel PLE per UNANIMITAT (ERC – 4 vots, CiU – 6 vots, PP – 1 vot, MUC – 1 vot i PSC – 1 vot).
4.- Dictamen de ratificació de la rectificació d’error material de l’annex 18 “vigilància del trànsit” de l’Ordenança reguladora de la creació de fitxers de dades de caràcter personal de l’Ajuntament de Cabrils.
El govern ens ha informat que aquest error material ha estat detectat per l’autoritat catalana de protecció de dades que comunicà a l’ajuntament la existència d’una discordança fruit d’un error material a la procedència de les dades i ha proposat un text alternatiu. Vist l’informe a l’expedient, i conforme, el grup municipal d’Esquerra hi ha votat A FAVOR. La moció ha estat APROVADA pel PLE amb els vots a favor de tots els grups municipals excepte el PSC que s'ha abstingut.
5.- Dictamen de ratificació de la rectificació d’error material de l’annex 19 “seguretat en instal·lacions municipals” de l’Ordenança reguladora de la creació de fitxers de dades de caràcter personal de l’Ajuntament de Cabrils.
Idem a la proposta anterior.
6.- Dictamen d’aprovació inicial de la derogació de l’Ordenança municipal reguladora de la intervenció integral de l’administració municipal en les activitats i instal·lacions del municipi de Cabrils.
El govern de Cabrils ens ha proposat la derogació d’aquesta ordenança que actualment entra en conflicte amb la legislació vigent, tot i que davant qualsevol conflicte o dubte és la llei la que preval per ser un text de rang superior a l'ordenança municipal. El govern avança que properament ens presentarà la nova ordenança. ERC vota A FAVOR. La moció ha estat APROVADA pel PLE amb els vots a favor de tots els grups municipals excepte el PP que s'ha abstingut.
7.- Dictamen d’aprovació inicial de l’Ordenança municipal reguladora de les autoritzacions de terrasses i vetlladors al terme municipal de Cabrils i la correlativa derogació de les ordenances afectades per aquesta nova regulació.
ERC hi ha votat a FAVOR. La proposta ha estat APROVADA pel PLE amb els vots a favor de tots els grups municipals excepte el PSC que s'ha abstingut.
8.- Dictamen d’aprovació inicial de la modificació de l’Ordenança municipal de sorolls.
Esquerra Cabrils volem aturar-nos a reflexionar sobre la raó d'aquesta ordenança i sobre la seva aplicació. No escapa al coneixement de ningú, que tot i existir una ordenança municipal de sorolls, moltes vegades aquesta es vulnera, i ja sigui pel seu desconeixement o per voler evitar el conflicte, en la majoria de casos els veïns no denuncien les infraccions, acumulant la molèstia i alimentant una animositat cada cop major cap a aquells que no els deixen dormir o els causen qualsevol perjudici.
Precisament per aquesta raó, creiem que aquesta és una bona oportunitat, col·locant als veïns al capdavant de la iniciativa política que, en aquest tema, no pot fer res més que posar-se al seu servei.
Així doncs, Esquerra Cabrils vol, en primer lloc, posar-se al costat dels veïns i veïnes que pateixen aquesta situació i animar al govern a fer complir l'Ordenança Municipal de sorolls de forma proactiva, fent campanyes també de sensibilització, informat als establiments, usuaris i veïns que pugui provocar les molèsties, evitant la situació de caure en una actitud reactiva, pendent de rebre una reclamació o denúncia reiterada per a exigir-ne el compliment.
I en segon lloc, proposem que la modificació de l'ordenança municipal de sorolls es dugui a terme a través d'un procés de participació ciutadana, que permeti la formació i informació necessàries a tots els agents (veïns, comerciants i hostalers, empresaris, centres docents, etc. per tal de garantir que podran emetre el seu judici de forma fonamentada i amb tot el coneixement necessari. Fent especial incís en la possibilitat d'exposar obertament les seves demandes i necessitats en l'aspecte que ens ocupa.
Perquè estem convençuts que només des de la participació en la confecció de l'ordenança tots ens farem prou coneixedors del que es pot i del que no es pot fer, i a través del compromís derivat d'aquest procés, garanteix el respecte mutu entre veïns.
Perquè estem convençuts que ningú sap millor que els veïns que ho pateixen, quines són les necessitats en quant a l'emissió de sorolls, i quines són les fronteres que no es poden superar. Perquè al cap i a la fi, per més o menys decibels que permeti l'ordenança, el que importa és posar control sobre el que suposa una molèstia, en un tema tant delicat com el descans i l'àmbit privat de les persones.
I en resum, perquè estem convençuts que només des del criteri de fer polítiques per al poble amb el poble, es pot avançar en la bona direcció.
És per aquesta raó que Esquerra Cabrils ha votat EN CONTRA d'aquesta moció i de qualsevol modificació de l'ordenança municipal de sorolls que no es dugui a terme en aquestes condicions. Perquè creiem que aquesta és una oportunitat que els cabrilencs i cabrilenques no podem deixar escapar.
El PLE de l'Ajuntament de Cabrils ha APROVAT la moció amb els vots a favor del govern (CDC i UDC), el MUC i el PSC, i el posicionament en contra d'ERC i el PP.
9.- Dictamen d’aprovació inicial de la modificació de l’Ordenança municipal d’activitats musicals de caràcter eventual.
L'ordenança municipal d'espectacles musicals de caràcter eventual està supeditada sempre a l'atorgament del permís de l'Ajuntament i al compliment de l'ordenança municipal de sorolls. Havent considerat les modificacions que s'hi volen fer, conscients del canvi de les hores en les que es poden dur a terme els espectacles musicals, es consideren racionals i adients.
En aquest sentit, celebrem que l'horari en què es permeten aquest tipus d'activitat s'hagi modificat deixant enrere l'arbitrarietat de l'anterior normativa que prohibia aquest tipus d'activitats entre les 12 i les 17h i entre les 19 i 21h, normativa, per altra banda que s'ha començat a aplicar aquest mateix mes de juliol.
Donat que l'horari per al desenvolupament d'aquestes activitats es restringeix de les 00 a les 23h s'entén que és una mesura que redueix la possibilitat de vulnerar el dret dels veïns a no percebre emissions de soroll en el seu domicili, més enllà de les habituals i tolerables derivades de la vida en comunitat. Per aquestes raons, Esquerra Cabrils ha VOTAT a FAVOR d'aquesta proposta. El ple ha APROVAT la moció amb els vots a favor de tots els grups excepte el PP que s'ha abstingut.
10.- Dictamen d’aprovació inicial de la modificació de la base 20 de les bases d’execució del pressupost per a l’exercici 2015.
La moció proposa la possibilitat que dels proveïdors de l'Ajuntament que hagin de pagar factures d'un import inferior o igual a 5.000€ ho puguin fer en format paper i no en format electrònic com estableix la Llei 25/2013, de 27 de desembre. Esquerra Cabrils votem a FAVOR de la moció. El ple ha APROVAT la moció amb els vots a favor de tots els grups excepte el PP.
11.- Dictamen, a proposta del Grup municipal d’ERC, de transparència, accés a la informació pública i bon govern de Cabrils.
El grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya proposa amb aquesta moció el compromís inequívoc de tots els grups del consistori en l’establiment d’un marc de treball per a l’acompliment a 1 de gener del 2016 de la Llei de Transparència, accés a la informació pública i bon govern a Cabrils. Aquesta llei, una bona llei si s’acompleix, obliga a l’administració a fer pública de forma activa la seva activitat i documentació, respondre al ciutadà quan aquest pregunta i donar compte de forma clara i entenedora de l’acció de govern. És doncs una llei que tant en l’esperit com en el fons vol garantir els drets del ciutadà a saber com s’administren els seus diners, fent cada cop més difícils les males praxis.
La moció, com dèiem defineix un marc de relació a dos nivells. Per una banda permetrà fer un seguiment inicialment de com el govern i l’administració municipal avança en la implantació de la llei. És el govern qui ha d’informar-nos a la resta de grups i als ciutadans de l’estat de desplegament i acompliment, i posteriorment i de forma més espaiada en el temps, fer un seguiment de l’aplicació de la llei.
En un segon nivell, definint amb la creació de l’oficina de transparència, un punt d’entrada únic de relació entre els ciutadans amb l’administració, garantint un seguiment de les peticions realitzades a través de tota l’estructura administrativa i informant als ciutadans tant de l’estat de resolució com ajudant-lo a obtenir la informació que sol·licita.
Esquerra va votar A FAVOR de la seva proposta. El govern de CDC i UDC hi van votar en contra, el PP també. MUC i PSC s'hi van abstenir. La moció NO VA PROSPERAR.
Novament el govern per a justificar el seu vot en contra no va entrar en el fons de la moció sinó que va desviar l'atenció en dos temes:
a) En quan va ser entrada la moció i si va ser possible o no transaccionar-la.
b) En preguntar-nos si entrem o no a govern.
La moció va ser entrada dissabte 18 de juliol, dos dies abans de la convocatòria de la comissió informativa on es debat si una moció es porta o no a ple, és a dir, dins del termini anterior a ser considerada d'urgència. Si el govern hagués volgut transaccionar-la hauria pogut demanar-ho durant els 4 dies abans de la comissió informativa, durant la comissió informativa i durant la setmana posterior al ple, és a dir, durant 11 dies, cosa que no va plantejar en cap moment.
El govern va votar en contra de pujar-la a ple durant la comissió informativa. Ells haurien hagut d'explicar perquè després alcaldia va incloure-la a l'ordre del dia del ple si després tampoc va debatre'n el contingut.
Cal recordar, que el govern presenta les seves propostes a l'ordre del dia de la comissió informativa sense donar coneixement del seu contingut a l'oposició, així que entrar una moció pel primer grup de l'oposició no hauria de ser per ningú estrany a no ser que es vulgui confondre o manipular.
Recordin que el govern ens ha entrat no una moció sinó dues mocions al ple per urgència, havent-nos facilitat amb menys de 48 hores, un conjunt de documentació tècnica i jurídica que vam haver de llegir en menys de 24 hores prèviament a una reunió informativa de tots els regidors sense cap lletrat ni la secretària interventora que ens assessoressin. Quan ens vulguin donar lliçons de transparència potser que entenguin què vol dir aquest concepte.
No ens oblidem de la pregunta del primer tinent alcalde quan ens va preguntar si entrar propostes per a ser debatudes al ple significa voler fer de govern o d'oposició. Evidentment que l'oposició faci propostes incòmodes pot molestar al govern, però nosaltres no estem per a acontentar i aplaudir totes les iniciatives del govern, sinó per fer propostes que considerem bones pel nostre poble, i fiscalitzar l'acció del govern. Que aquest ho entengui o no ja no és competència d'aquest grup municipal.
Sorprèn que el regidor d'Unió (partit contrari a la independència de Catalunya) utilitzés durant la seva intervenció l'expressió “cants de sirena” al referir-se a un àmbit tan sensible com el de la transparència en l'exercici de les responsabilitats públiques. La frivolització de la transparència no ens ha de sorprendre vista cultura política delm partit en que milita el regidor Gil.
El primer tinent alcalde ens va interpel·lar per conèixer si ERC té intenció d'entrar al govern. Vista l'actitud i una falta de projecte clar del govern de CDC i UDC, Esquerra considera que no es donen les condicions per a incorporar-nos-hi. El govern haurà de buscar suports en altres grups si ho desitja, alguns dels quals ja han manifestat anteriorment la seva predisposició a parlar-ne (i ho demostren dia a dia amb els seus vots de suport explícit o implícit al govern).
Aquesta és la quarta moció en quatre anys que ERC presentem sobre transparència, accés a la informació i bon govern a l'ajuntament de Cabrils. O han estat tombades o bé han estat incomplides. Falten menys de 5 mesos per a que la llei estigui totalment vigent, i vetllarem per a que sigui acomplerta en benefici de tots els veïns i veïnes de Cabrils.
12.- Donar compte dels decrets d’alcaldia d’aprovació de liquidació de pressupostos corresponents a l’exercici 2014.
Avui el govern dóna compte dels expedients de liquidació del pressupost del 2014. Ha estat convocada la Comissió Especial de Comptes de l'Ajuntament de Cabrils pel dia 13 d'agost per la seva ratificació. Esquerra està estudiant-ne la documentació per a la seva valoració.
13.- Donar compte del decret d’alcaldia 544/2015 d’aprovació dels informes trimestrals d’intervenció i tresoreria municipals sobre el compliment de la Llei de morositat a l’Ajuntament de Cabrils.
És un tràmit ja conegut des de la legislatura passada. Podeu trobar més informació sobre la llei en aquesta notícia a la CCMA
14.- Donar compte del decret d’alcaldia 767/2015 sobre el règim de dedicació dels regidors delegats.
El govern ha decidit a partir del seu repartiment de carteres, valorar també la dedicació que cada regidor del govern tindrà pel nombre de regidories i competències municipals que té. S'ha establert que la Sra. alcaldessa tindrà dedicació exclusiva, així com la Sra. Tamboleo, i la Sra. Gómez dedicació parcial.
II. Part no resolutiva de la sessió.
15.- Mocions d'urgència.
1a. Moció d'Urgència. Proposta d’ERC per a donar el nom de Montse Fontanills a la sala petita de la biblioteca de Cabrils.
Previ a debatre el seu contingut cal votar-ne la urgència.
Dijous 30, dia del ple, la Montse Fontanills es jubilava. Dies abans, l'Ajuntament va obsequiar a ella i al Sr. Jaume Llonch, antic inspector municipal d'urbanisme, amb un detall en un acte a la sala de Plens. Esquerra ha volgut impulsar aquest homenatge a la Montse, proposant donar-li el seu nom a la sala petita de lectura pels més menuts de la biblioteca en un petit acte un cop passades les vacances, quan comenci la nova campanya dels superlectors. Esquerra ha votat A FAVOR de la urgència. La resta de grups hi han votat EN CONTRA, i per tant NO podrà ser debatuda pel PLE de l'Ajuntament.
2a Moció d'urgència. Proposta d'acord d'inici de procediment per acordar la resolució del contracte formalitzat entre l'ajuntament de Cabrils i l'empresa Areva Trading S.L.U. En relació a la concessió administrativa de l'execució de les obres i l'explotació d'un complex esportiu amb pista coberta a la zona esportiva de Cabrils.
El ple ha votat per UNANIMITAT la seva urgència malgrat que ens va ser entregada la documentació amb menys de 48h d'antelació.
Només 24 hores separaven el ple de les explicacions que el govern va estar donant als regidors de l'oposició de la documentació que ens havia estat entregada sense la presència de cap lletrat per a resoldre els dubtes i preguntes en referència a l'expedient. El govern va exposar les raons que al seu entendre justificaven la intervenció temporal de la concessió i la posterior rescissió del contracte amb el concessionari.
Esquerra manifesta la seva sorpresa per la improvisació del govern. Hem estat sempre al costat de les decisions que ha anat prenent durant els darrers quatre anys, però la incertesa i la falta de claredat en el procediment, durada de la intervenció, estudi econòmic rigorós i un clar pla d'empresa per estabilitzar i remuntar la instal·lació, ha avocat si més no a Esquerra a ABSTENIR-SE-se en la votació en aquest punt del ple.
ILLA Activa ha estat des del 27 de març en concurs d'acreedors (nova fòrmula per parlar de la suspensió de pagaments) i intervingut per un administrador concursal.
Poc després de les eleccions el govern va facilitar als membres de l'oposició un document de benchmarking confeccionat per una empresa consultora especialitzada en la gestió d'empreses esportives que apuntava a tres línies de sobrecost de la gestió de la concessió: sobredimensionament de la plantilla, costos alts d'administració de l'empresa matriu i dels subministraments. Segons la consultora, l'empresa hauria pogut ser rendible.
Dia a dia les instal·lacions s'han anat degradant, empitjorant el servei, i molt probablement, tot i no veure's reflectit amb cap documentació, amb una disminució progressiva de socis. La documentació entregada, apunta amb dades de 31/12 que les pèrdues mensuals del complex eren d'aproximadament 20 mil euros mensuals, dada que pot haver augmentat però que l'ajuntament desconeix. El propi consultor, el Sr. Salvador Bertran, ens adverteix que “el professional que signa aquest informe no ha pogut analitzar altra documentació ni tampoc ha pogut observar el modus operandi de l'explotació actual de les instal·lacions per part de la concessionària en concurs”, és a dir, el govern no pot preveure quants diners haurà d'avocar extrapressupostaris a la gestió del complex.
El govern ens va comentar que segons “informacions verbals”, l'administrador volia iniciar un ERO imminent per a reduir el nombre de treballadors que segons el govern buidaria l'empresa de treballadors. Una imminència de tancament que hem escoltat reiteradament.
El govern volia internalitzar la plantilla, però com vam comprovar durant el ple, aquest paràgraf de la moció va ser retirat in extremis. Tots els grups, i els representants dels treballadors ens vam assabentar durant la lectura de la moció per part de la secretària interventora al ple. Volem agrair la presència de la secretària interventora al ple de juliol, jornada per ella de vacances.
Sotmesa la moció a votació, va ser APROVADA només amb els vots del govern (CiU), l'abstenció d'ERC, PSC, MUC i el vot en contra del PP.
3a Moció d'urgència. Aprovació de la finalització del procediment de l'expedient sancionador incoat a l'entitat mercantil Areva Trading, S.L.
El ple ha votat per UNANIMITAT la seva urgència malgrat que ens va ser entregada la documentació amb menys de 48h d'antelació.
La moció té com a objectiu tancar l'expedient sancionador cap a l'empresa propietària de la concessió del complex esportiu municipal per impagament de les cotitzacions de la Seguretat Social. Això és causa d'una sanció greu, que tots els grups reconeixen.
El ple de l'ajuntament vota A FAVOR per UNANIMITAT.
16.- Donar compte de les resolucions dictades per l’alcaldia, i dels acords adoptats per la Junta de Govern Local des de la darrera sessió ordinària.
17.- Precs i preguntes.
(D'aquests dos darrers punts properament us en farem un parell d'apunts.)