El grup municipal d'Esquerra Republicana de Catalunya-Consens x Cabrils-AM ha presentat al registre de l'Ajuntament de Cabrils una proposta per debatre al proper ple del 31 de maig en suport al moviment #novullpagar i per la gratuïtat de l'autopista del Maresme pels seus residents. Des de fa anys Esquerra porta denunciant aquesta situació i existeix un compromís ferm amb el territori.
MOCIÓ EN SUPORT AL MOVIMENT #NOVULLPAGAR I PER A LA GRATUÏTAT DE L’AUTOPISTA DEL MARESME PELS SEUS RESIDENTS
Catalunya compta amb més de 600 km d’autopistes, en règim de concessió, que constitueix un greuge històric respecte la resta de l’Estat. Mentre Catalunya el 67% de les vies ràpides són de pagament i el 33% gratuïtes, a la resta de l’Estat la proporció és de 20% de peatge per 80% de lliure circulació. Per exemple, a la Comunitat de Madrid hi ha 500 quilòmetres d’autovia, dels quals 17 són de peatge; a Andalusia hi ha 1.500 quilòmetres d’autovies gratuïtes per 192 pagament; a Extremadura totes les vies desdoblades són gratuïtes.
El juliol de 1969, va entrar em funcionament la primera autopista de peatge de l’Estat espanyol, entre Barcelona i Mataró, A-19, en règim de concessió a l’empresa ACESA per a un període de 35 anys que finalitzava l’any 2004. Aquesta concessió s’ha allargat fins l’any 2021, malgrat diferents estudis, a partir de les estimacions de les mateixes concessionàries, posen en evidència que aquesta autopista en el seu tram Montgat-Mataró està més que amortitzada. Aquesta situació es repeteix en altres trams de diferents autopistes de peatge del nostre país. Un exemple paradigmàtic posa de manifest el volum de negoci de les autopistes de peatge catalanes envers altres països del voltant: Les autopistes franceses de peatge guanyen amb 7.000 km els mateixos diners que les autopistes catalanes.
A la comarca del Maresme l’alternativa a la utilització de l’autopista c-32 per part dels residents és l’antiga N-II, una infraestructura totalment obsoleta i insuficient. La darrera proposta de construcció dels vials laterals de l’autopista proposava una alternativa a la N-II per pel Baix Maresme, solució que es pensava tirar endavant sense trobar suficient consens, i obrint la porta a perpetuar els peatges més enllà de l’any 2021 amb la justificació que aquests esdevinguessin instruments reguladors i de gestió de la mobilitat, especialment en les àrees de congestió.
A la pràctica s’ha demostrat que el peatges esdevenen un model del tot ineficient per finançar les autopistes. L’aplicació indiscriminada de peatges al Maresme només ajuda a incrementar el compte de resultats de l’empresa explotadora de la concessió en detriment de la qualitat de la mobilitat dels maresmencs. Gràcies als peatges, a la nostra comarca es congestiona la única via lliure alternativa, la N-II, i continuem pagant trams de mobilitat obligada a preus que no justifiquen el cost de la seva explotació. Tenim l’exemple del tram comprés entre Arenys de Munt i Sant Vicenç de Montalt que cal pagar 1,25 € per 700 metres de trajecte.
Davant d’aquesta situació de greuge històric que patim els catalans en les nostres infraestructures, neix de manera espontània el moviment #novullpagar que ha crescut de manera exponencial les darreres setmanes canalitzant el malestar i ganes d'actuar de molts catalans. Aquest moviment qüestiona el greuge escandalós d'uns peatges del tot amortitzats, i no renuncia a continuar amb les seves actuacions malgrat l’anunci emès pel Govern de la Generalitat de possibles sancions de fins a 100 € contra els conductors que segueixin la campanya.
En relació als antecedents exposats, les Regidores i els Regidors del Grup Municipal d’ERC -CxC-AM proposem al ple de l’Ajuntament l’adopció dels acords següents:
Primer. Manifestar la solidaritat de l’ajuntament de Cabrils amb aquells ciutadans que s’han adherit a la campanya #novullpagar com a forma de protesta vers l'espoli fiscal i d’inversió en infraestructures que patim al nostre país.
Segon. Manifestar que el que esperem del Govern de Catalunya és estar al costat de la gent del país, defensant l’interès general i no pas dedicar recursos públics realitzant la tasca que li pertoca a una empresa privada, com és el cas de les empreses concessionàries d’autopistes en la reclamació de la prestació d’uns serveis no pagats pels seus clients.
Tercer. Instar a l’Estat espanyol al compliment de la disposició addicional tercera de l’Estatut que preveu que l’Estat es comprometi a invertir per alliberar peatges o per construir trams d’autovia alternatius.
Quart. Instar a l’Estat que no s’ampliï el termini de les concessions de les autopistes catalanes vinculat a la necessitat de rescatar les deficitàries autopistes de Madrid.
Cinquè. Reclamar a la Generalitat de Catalunya que plantegi l’aplicació d’un règim de bonificacions del 100% per a la mobilitat obligada per als residents de la comarca del Maresme.
Sisè. Demanar al Govern de la Generalitat que encomani al grup de Treball de peatges la tasca de revisar les concessions d’autopistes que depenen de la Generalitat per renegociar a la baixa els terminis de les concessions -atès que aquestes en bona part ja han estat amortitzades- i negociar amb les empreses concessionàries les rebaixes parcials i progressives dels peatges.
Setè. Comunicar aquesta moció al conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, als ajuntaments del Maresme, a la coordinadora de plataformes No NII del Maresme, als impulsors del moviment #novullpagar i a tots els grups del Parlament de Catalunya.
Cabrils, 01 de maig de 2012