En el darrer consell de ministres de l’any passat es van aprovar una sèrie de mesures econòmiques, publicades en el BOE de 31 de desembre, entre les que s’hi compta un increment de l’Impost sobre béns immobles (IBI), a aplicar durant els anys 2012 i 2013.
L’IBI és un impost municipal, és a dir, la seva recaptació suposa directament un ingrés per al municipi on radica cada immoble. Aquest increment, però, no serà el mateix per a tots els municipis, ni s’aplicarà a tots els immobles; fins i tot, en alguns municipis no serà d’aplicació.
La base d’aplicació d’aquest impost és el Valor Cadastral, import que pretén ser un indicador del valor de mercat (al voltant del 50%) i que, periòdicament, és revisat. I el tipus impositiu és fixat per cada ajuntament, entre un màxim i un mínim determinat per la Llei. Segons l’any de la darrera revisió cadastral, l’impacte d’aquest increment serà més gran o més petit. Si la darrera revisió s’ha fet abans del 2002, l’augment serà del 10%; si la revisió s’ha fet entre el 2002 i el 2004, serà del 6%; si s’ha fet el 2008 o amb posterioritat hi haurà un increment del 4%; i si es va fer entre el 2005 i el 2007, no hi haurà cap mena d’increment. En el cas de Cabrils, la darrera revisió cadastral, segons què s’indica en els rebuts de l’IBI, va ser l’any 2008, per la qual cosa sembla que li correspondria un increment del 4%.
Quan es va fer aquesta darrera revisió cadastral, cosa que va suposar un augment molt significatiu dels valors i, per tant, de la base imposable de l’IBI, la normativa va establir un règim transitori, de manera que la diferència de valor s’aniria incorporant a la base imposable no tot de cop, sinó en 10 anys. Ara, tot just som a la meitat del període transitori esmentat. Els consistoris han tingut la potestat d’esmorteir encara més aquest increment obligat per la Llei, jugant amb els tipus impositius. Així, en el cas de Cabrils, s’ha passat d’un tipus del 1,065% aplicat el 2007, abans de la revaloració, al 0,85% de l’any 2008, el 0,69% l’any 2009; el 0,61% l’any 2010; el 0,55% l’any 2011; i el 0,52% aprovat recentment per a l’any 2012. Doncs, bé, malgrat aquesta petita reducció acordada per la Corporació municipal, el Reial Decret Llei aprovat pel consell de ministres estableix que en els municipis on s’hagi acordat una disminució del tipus impositiu per al 2012 respecte de l’existent el 2011, l’augment que pertoqui s’aplicarà sobre el tipus del 2011. Així doncs, a Cabrils, el tipus impositiu de l’IBI del 2012 no seria el 0,52% aprovat per l’Ajuntament, sinó un 0,55*1,04 = 0,572%, és a dir, un 10% més del previst pel consistori. I aquest 10% extraordinari s’hauria d’afegir al 10% del règim transitori abans indicat, ja previst. Una bona pessigada!
Això sí, aquest 10% extraordinari per als anys 2012 i 2013, en el cas de Cabrils no s’aplicaria a tothom, sinó tan sols a tots els immobles urbans d’ús no residencial (indústries, magatzems, botigues, etc.), i als immobles urbans d’ús residencial que estiguin entre el 50% de més valor cadastral dintre del municipi. Un nyap de normativa doncs, en haver-hi 2 blocs separats, per als immobles que es trobin just en el llindar suposa un greuge comparatiu entre ells doncs en dos immobles de valor pràcticament igual, un hauria de suportar l’augment transitori i l’altre no. I encara un altre greuge comparatiu: dues o més residències que pertanyin al mateix propietari, amb valor cadastral per sota del 50% indicat, no es veurien gravades per aquest increment; però una que sigui l’única propietat d’alguna persona i que estigui just per sobre, sí que l’hauria de pagar.
Per sort, però, malgrat que en els rebuts de l’IBI s’indica que la darrera revisió cadastral a Cabrils es de l’any 2008, i és a partir d’aquest any que es va començar a aplicar, el cert és que la ponència de valors es va fer l’any anterior, l’any 2007. Aquest extrem ha estat consultat a la Diputació de Barcelona, òrgan gestor de la recaptació d’aquest impost per a Cabrils, qui ha confirmat que, efectivament, malgrat que no es va aplicar fins al 2008, l’aprovació dels nous valors s’havia fet durant l’any 2007 i, en aquest cas, EL NOSTRE MUNICIPI QUEDA FORA DE L’ABAST D’AQUEST INCREMENT EXTRAORDINARI APROVAT PEL GOVERN ESPANYOL. Això sí, el 10% d’increment anual, derivat del règim transitori, no ens l’estalviarem pas.
Més informació a l'Organisme de Gestió Tributària de la Dip. de Barcelona: http://orgt.diba.cat/cat/
Joan Casals i Potrony. Director comptable i fiscal d'una multinacional – prejubilat. Va cursar estudis superiors empresarials a ESADE i IESE. Va ser número 2 de la llista d'ERC-Consens x Cabrils - AM les darreres eleccions municipals a Cabrils.
L’IBI és un impost municipal, és a dir, la seva recaptació suposa directament un ingrés per al municipi on radica cada immoble. Aquest increment, però, no serà el mateix per a tots els municipis, ni s’aplicarà a tots els immobles; fins i tot, en alguns municipis no serà d’aplicació.
La base d’aplicació d’aquest impost és el Valor Cadastral, import que pretén ser un indicador del valor de mercat (al voltant del 50%) i que, periòdicament, és revisat. I el tipus impositiu és fixat per cada ajuntament, entre un màxim i un mínim determinat per la Llei. Segons l’any de la darrera revisió cadastral, l’impacte d’aquest increment serà més gran o més petit. Si la darrera revisió s’ha fet abans del 2002, l’augment serà del 10%; si la revisió s’ha fet entre el 2002 i el 2004, serà del 6%; si s’ha fet el 2008 o amb posterioritat hi haurà un increment del 4%; i si es va fer entre el 2005 i el 2007, no hi haurà cap mena d’increment. En el cas de Cabrils, la darrera revisió cadastral, segons què s’indica en els rebuts de l’IBI, va ser l’any 2008, per la qual cosa sembla que li correspondria un increment del 4%.
Quan es va fer aquesta darrera revisió cadastral, cosa que va suposar un augment molt significatiu dels valors i, per tant, de la base imposable de l’IBI, la normativa va establir un règim transitori, de manera que la diferència de valor s’aniria incorporant a la base imposable no tot de cop, sinó en 10 anys. Ara, tot just som a la meitat del període transitori esmentat. Els consistoris han tingut la potestat d’esmorteir encara més aquest increment obligat per la Llei, jugant amb els tipus impositius. Així, en el cas de Cabrils, s’ha passat d’un tipus del 1,065% aplicat el 2007, abans de la revaloració, al 0,85% de l’any 2008, el 0,69% l’any 2009; el 0,61% l’any 2010; el 0,55% l’any 2011; i el 0,52% aprovat recentment per a l’any 2012. Doncs, bé, malgrat aquesta petita reducció acordada per la Corporació municipal, el Reial Decret Llei aprovat pel consell de ministres estableix que en els municipis on s’hagi acordat una disminució del tipus impositiu per al 2012 respecte de l’existent el 2011, l’augment que pertoqui s’aplicarà sobre el tipus del 2011. Així doncs, a Cabrils, el tipus impositiu de l’IBI del 2012 no seria el 0,52% aprovat per l’Ajuntament, sinó un 0,55*1,04 = 0,572%, és a dir, un 10% més del previst pel consistori. I aquest 10% extraordinari s’hauria d’afegir al 10% del règim transitori abans indicat, ja previst. Una bona pessigada!
Això sí, aquest 10% extraordinari per als anys 2012 i 2013, en el cas de Cabrils no s’aplicaria a tothom, sinó tan sols a tots els immobles urbans d’ús no residencial (indústries, magatzems, botigues, etc.), i als immobles urbans d’ús residencial que estiguin entre el 50% de més valor cadastral dintre del municipi. Un nyap de normativa doncs, en haver-hi 2 blocs separats, per als immobles que es trobin just en el llindar suposa un greuge comparatiu entre ells doncs en dos immobles de valor pràcticament igual, un hauria de suportar l’augment transitori i l’altre no. I encara un altre greuge comparatiu: dues o més residències que pertanyin al mateix propietari, amb valor cadastral per sota del 50% indicat, no es veurien gravades per aquest increment; però una que sigui l’única propietat d’alguna persona i que estigui just per sobre, sí que l’hauria de pagar.
Per sort, però, malgrat que en els rebuts de l’IBI s’indica que la darrera revisió cadastral a Cabrils es de l’any 2008, i és a partir d’aquest any que es va començar a aplicar, el cert és que la ponència de valors es va fer l’any anterior, l’any 2007. Aquest extrem ha estat consultat a la Diputació de Barcelona, òrgan gestor de la recaptació d’aquest impost per a Cabrils, qui ha confirmat que, efectivament, malgrat que no es va aplicar fins al 2008, l’aprovació dels nous valors s’havia fet durant l’any 2007 i, en aquest cas, EL NOSTRE MUNICIPI QUEDA FORA DE L’ABAST D’AQUEST INCREMENT EXTRAORDINARI APROVAT PEL GOVERN ESPANYOL. Això sí, el 10% d’increment anual, derivat del règim transitori, no ens l’estalviarem pas.
Més informació a l'Organisme de Gestió Tributària de la Dip. de Barcelona: http://orgt.diba.cat/cat/
Joan Casals i Potrony. Director comptable i fiscal d'una multinacional – prejubilat. Va cursar estudis superiors empresarials a ESADE i IESE. Va ser número 2 de la llista d'ERC-Consens x Cabrils - AM les darreres eleccions municipals a Cabrils.
Aquest article ha estar modificat pel seu autor i tornat a publicar el 05/01/2012 després de consultar amb els serveis econòmics de l'ajuntament la data de la darrera modificació cadastral a Cabrils.