divendres, 24 d’octubre del 2014

Comentaris posteriors a la sessió del ple extraordinari del 23 d'octubre de 2014.

Com en cada sessió del ple de l'Ajuntament de Cabrils, el grup municipal d'ERC-CxC-AM us dóna explicació del sentit del nostre vot, en el ja tradicional "El perquè de tot plegat". Recordem que en la sessió extraordinària del Ple realitzada el dijous 23 d'octubre de 2014 a les 20:30h a la Sala de Plens de la Casa Consistorial es van resoldre els següents temes:

ORDRE DEL DIA:

  1. Dictamen que proposa l'aprovació provisional de la modificació de les Ordenances Fiscals per l'exercici 2015 i següents.
  2. Dictamen que proposa l'adequació del Consorci de la sala de teatre de La Concòrdia a la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local.
  3. Dictamen que proposa l'aprovació inicial de l'expedient de modificació de pressupost número 12 del pressupost municipal de 2014.
  4. Dictamen que proposa l'aprovació inicial de l'expedient de modificació de pressupost número 13 del pressupost municipal de 2014.

En aquesta sessió extraordinària del ple de l’Ajuntament de Cabrils hi ha participat 12 dels 13 regidors del consistori. No ha pogut assistir al ple en Joan Ramon Fernández, de SOM Cabrils que actualment resideix als EEUU.

Dictamen que proposa l'aprovació provisional de la modificació de les Ordenances Fiscals per l'exercici 2015 i següents.

Enguany les ordenances fiscals es veuen modificades en aspectes merament administratius, és a dir, s’adapten alguns textos a la legislació estatal vigent. No es modifiquen els imports de les taxes respecte l’any anterior, i per tant, es mantenen els imports a pagar. Al llarg de l’any ja s’han modificat alguns imports com han estat per a la creació de nous serveis de l’Escola Municipal de Música o pujades pel servei de menjador de l’Escola Bressol. Donat que l’any passat ja vam manifestar les nostres reserves sobre determinades ordenances, enguany mantindrem el vot que ja vam definir l’any passat com a grup municipal. ERC-CxC-AM s’ABSTÉ en aquest punt de l’ordre del dia.

La moció ha estat APROVADA pel ple amb els vots a favor del govern de CiU i la regidora no adscrita, i el PP (7 vots), en contra del VIC (1 vot) i l’abstenció d’ERC-CxC-AM, PSC, ICV-EUiA i SOM (4 vots).

Preguntes d'ERC-CxC-AM:

Ordenança fiscal 1 – Impost sobre béns immobles. En referència al l’article 3 sobre responsables i successors. L’anterior ordenança explicava que les obligacions tributàries pendents de les societats i entitats amb personalitat jurídica dissoltes i liquidables es traslladaven als socis, copartíceps o cotitulars. Què passa amb aquestes obligacions amb la nova ordenança?

La secretària interventora ens respondrà amb posterioritat.

Ordenança fiscal 2 – Impost sobre activitats econòmiques. En referència a l’article 5. Beneficis fiscals de caràcter potestatiu, s’afegeixen els punts 5 i 6 per a que els comerciants facin obres majors i romanguin tancats més de 3 mesos o es facin obres a la via pública durant més de tres mesos podran tenir beneficis en una part d’aquest impost. Quins mecanismes d’informació ha previst l’ajuntament per informar als comerciants d’aquests drets quan sol•liciten els permisos d’obres o quan s’inicien actuacions a la via pública, donat que només si sol•liciten els beneficis se’ls concediran?
 
El govern manifesta que no realitzarà cap acció proactiva per a informar als beneficiaris d’aquestes bonificacions ni ara, donat que hi haurà 30 dies d’exposició pública i posteriorment es publicarà al BOPB, però tampoc quan aquests sol·licitin el permís d’obres majors o l’ajuntament realitzi obres a la via pública que puguin provocar l’entorpiment de l’activitat normal dels negocis a Cabrils. Només si el comerciant reclama aquest dret, se’n podrà beneficiar.

Ordenança fiscal 4. Impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana.
En referència a l’article 4 sobre successors i responsables, l’ordenança adapta la legislació estatal vigent que ve a corregir l’obligació de pagament de les plusvàlues per transmissió patrimonial quan una família o garant ha de fer dació en pagament de l’habitatge habitual o cancel•lar els seus deutes garantits amb hipoteca, contretes amb una entitat de crèdit. L’ajuntament reclama posteriorment aquesta plusvàlua al banc o a l’empresa concessionària de préstecs o crèdits hipotecaris?

El govern manifesta que no sap què haurà de fer, ho estudiaran.

Dictamen que proposa l'adequació del Consorci de la sala de teatre de La Concòrdia a la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local.

Els estatuts del Consorci de la Sala de Teatre de La Concòrdia han hagut de patir una modificació per adaptar-se a la Llei 27/2013 de racionalització i sostenibilitat de l’administració local. A partir del 2015, tots els consorcis, independentment que tinguin o no moviments als seus comptes, hauran de tenir un pressupost que s’inclourà al pressupost municipal. El Consell Rector del Consorci ho va aprovar en sessió ordinària el 08 d’octubre d’enguany. ERC-CxC-AM hi ha votat A FAVOR.

La moció ha estat APROVADA pel ple amb els vots a favor d’ERC-CxC-AM, PSC, ICV-EUiA, PP, SOM i CiU (11 vots) i l’abstenció del VIC (1 vot).

Dictamen que proposa l'aprovació inicial de l'expedient de modificació de pressupost número 12 del pressupost municipal de 2014.

El govern vol comprar dos camions nous per a la brigada municipal que substitueixin uns altres dos en mal estat. Per a fer-ho volen fer una modificació de crèdit entre partides del propi pressupost. Aquesta és una pràctica administrativa habitual. No suposarà cap despesa addicional pel que fa a la compra respecte a un renting o leasing. ERC-CxC-AM hi ha votat A FAVOR.

La moció ha estat APROVADA pel ple amb els vots a favor d’ERC-CxC-AM, el govern de CiU i la regidora no adscrita, i el PP (7 vots), en contra del VIC (1 vot) i l’abstenció del PSC, ICV-EUiA i SOM (3 vots)

Dictamen que proposa l'aprovació inicial de l'expedient de modificació de pressupost número 13 del pressupost municipal de 2014.

Un any més, el govern fa curt en la seva previsió pressupostària i necessita modificar el pressupost. Expliquem què signifiquen alguns dels suplements de crèdit. Per exemple, a l’àrea de festes el govern ens comenta que s’hi ha imputat despeses que corresponen a altres àrees com ha estat per exemple ambulàncies per a esdeveniments esportius, culturals i de festes, compres generals de material, o les impressions de cartellera de l’ajuntament entre altres.

La partida que ha crescut desmesuradament aquest any és el transport públic com veureu al quadre adjunt. Enguany la desviació pot arribar al 27%, malgrat que aquesta partida ja s’havia augmentat un 15% al pressupost del 2014 respecte el del 2013. Si comparem les dades respecte el 2013, l'increment és del 47%. Alcaldia ho atribueix a un baix ús del transport públic, en especial la C18. ERC-CxC-AM ha denunciat reiteradament el baix rendiment que s’ha donat a aquesta línia i continua demanant que el govern doni solucions que faci més eficient la despesa pública. El nostre grup municipal va presentar una proposta de modificació amb aquesta finalitat, que millorava alhora la situació actual del transport públic.

El govern tenia el compromís de reunir-se amb l’empresa CASAS per a estudiar els projectes que des de l’oposició es van realitzar a finals de setembre, però encara no ho ha fet. Alcaldia convida a ERC-CxC-AM i SOM a presentar les seves propostes a l’empresa CASAS en aquesta reunió a quatre bandes entre l’empresa, el govern i els dos grups de l’oposició. Nosaltres evidentment, sent un tema prou important suggereix que es convidi a tots els grups municipals de l’oposició, proposta que esperem alcaldia reculli.

L’increment del pressupost de l’àrea de publicitat creix un 250% sobre els 6000 euros pressupostats inicialment. El regidor de comunicació ens respon que s’han imputat les despeses de la fira ambiental que es va realitzar fa uns mesos per a justificar part de la subvenció rebuda.

S’hi ha afegit la creació de la web de la policia, i un nou servidor de correu electrònic per a la gestió del correu institucional i que fins ara realitzava la Diputació de Barcelona. Aquest darrer aspecte pot ser discutible des d’un punt de vista tècnic i des de la regidoria no ens ho han pogut defendre amb prou criteri durant el ple.

Finalment li hem preguntat al govern per les despeses de prestacions de serveis que el govern no ha sabut respondre durant el ple.


ERC-CxC-AM hi ha votat EN CONTRA. La moció ha estat APROVADA pel ple amb els vots a favor del govern de CiU i la regidora no adscrita, i el PP (7 vots), en contra d’ERC-CxC-AM, SOM i VIC (3 vots) i l’abstenció de PSC i ICV-EUiA (3 vots).

dimecres, 22 d’octubre del 2014

Ordre del dia del ple extraordinari del 23 d'octubre de 2014

Ha estat convocada la sessió extraordinària del Ple de l'Ajuntament per al proper dijous 23 d'octubre de 2014 a les 20:30h a la Sala de Plens de la Casa Consistorial per tal de resoldre els assumptes inclosos en el següent

ORDRE DEL DIA:
  1. Dictamen que proposa l'aprovació provisional de la modificació de les Ordenances Fiscals per l'exercici 2015 i següents.
  2. Dictamen que proposa l'adequació del Consorci de la sala de teatre de La Concòrdia a la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local.
  3. Dictamen que proposa l'aprovació inicial de l'expedient de modificació de pressupost número 12 del pressupost municipal de 2014.
  4. Dictamen que proposa l'aprovació inicial de l'expedient de modificació de pressupost número 13 del pressupost municipal de 2014.

dilluns, 20 d’octubre del 2014

El Consell del poble a l'UVI

Dilluns 14 de juliol va tenir lloc a la sala de plens de la casa consistorial un nou Consell de Poble. Malauradament, la presència de públic a la sala va ser testimonial ja que només hi havia tres persones, entre les quals es trobava el portaveu del nostre grup municipal, en Xavier Viudez, i un convidat.



L'ordre del dia del Consell va tenir com a punt més important, al qual se li van dedicar més minuts, l'èxit i fracàs del Consell, el cansament d'alguns dels seus membres, i la crítica al poc reconeixement i suport de l’Ajuntament de Cabrils i la seva maquinària, cap a aquest òrgan que enriqueix la vida política del poble. El Consell ha rebut reiteradament l'atac i menyspreu d'algunes formacions polítiques i d’altres actors, així també als seus membres que a vegades han sigut titllats de poc representatius i de titelles del govern. Una llàstima, per aquells que creiem en els processos participatius i també en l'apoderament dels veïns per a poder enriquir la vida política del nostre municipi.

Conseqüència d'aquest cansament ha estat la renúncia d'alguns destacats membres del Consell el passat mes de juliol per a deixar pas a saba nova que vulgui impulsar aquest projecte que va ser iniciat per el portaveu d'ERC-CxC-AM al consistori la legislatura passada, i també regidor de participació ciutadana, Miquel Ponsa, i que es va posar finalment en marxa amb grans expectatives amb el govern de CiU, VIC i PP. Aquestes renúncies, però, no han tingut relleu de moment i en el darrer Consell que va tenir lloc el passat dilluns 8 de setembre, la participació va ser encara més minsa que en el del mes de juliol: només dues persones s’hi van presentar.

En els darrers Consells s’han posat sobre la taula una serie de temes que després del fracàs de la reunió d’aquest mes de setembre encara cobren més importància:
  • La falta de visualització de la feina realitzada.
  • El baix impacte de la comunicació de les accions del Consell cap als veïns de Cabrils.
  • El mal funcionament de la comunicació institucional que arrossega al Consell.
  • La incapacitat d'arrossegar a bona part de les entitats del poble a les activitats del Consell.
  • El desgast d'alguns membres del Consell després de 2 anys llargs de funcionament vers la resistència al canvi del consistori. 
  •  L'oportunitat desaprofitada que el Consell esdevingui un lloc de debat entre els veïns per a projectes on es confronten interessos.
Tots ells són reptes que el nou Consell, amb la seva presidenta, l'alcaldessa Lina Morales caldria que es plantegés superar. A partir d'ara, alguns dels seus membres inicials ho faran des de la bancada del públic sense que a dia d'avui s'hagi realitzat la primera votació veïnal per a renovar el Consell.

Creiem indispensable per garantir la continuïtat del Consell del Poble que els seus nous membres, si es que no desapareix l’òrgan vista la participació de les dues últimes cites i la dificultat per trobar relleu a les persones que han marxat, es comprometin a implicar-se seriosament en el projecte per tal de donar continuïtat als temes que es tractin i a les resolucions a les que s’arribi. També creiem que és necessari replantejar què ha de fer el Consell i com ho ha de fer per tal que els temes que s’hi debaten acabin tenint un resultat visible i no quedin en no-res com ha passat amb la primera votació veïnal que no s’ha dut a terme.

Si no s’aconsegueixen assolir aquests nous reptes, el nostre municipi té moltes possibilitats de quedar-se sense l’escenari i altaveu on exposar i debatre les iniciatives i preocupacions dels seus ciutadans.