divendres, 13 de juliol del 2012

ERC-CxC-AM presenta una moció per al cobrament de l'IBI a les empreses concessionàries d'autopistes.

C-32 al pas per Cabrils (foto: Moisès Jordi)
ERC-CxC-AM ha presentat una moció per demanar al govern de l'Estat la modificació de la legislació vigent que permet a les concessionàries d'autopistes bonificar-se el 95% de l'IBI, amb la conseqüent minva dels ingressos dels ajuntaments catalans, com el de Cabrils, tot i el poc tram de la C-32 que passa pel nostre territori.

MOCIÓ PER AL COBRAMENT DE L’IMPOST DE BÉNS IMMOBLES A LES EMPRESES CONCESSIONÀRIES D’AUTOPISTES

El ple del mes de maig del 2012, el grup municipal d'ERC-CxC-AM va presentar una moció en suport al moviment #novullpagar i per a la gratuïtat de l'autopista del Maresme pels seus residents que va ser aprovada per unanimitat pel consistori. Més enllà de les reivindicacions per a la reducció i eliminació dels peatges a Catalunya, hi ha una altra qüestió que discrimina de manera important els nostres municipis, i és la bonificació de la que gaudieixen les empreses concessionàries d’autopistes de peatge sobre el 95% de l’Impost sobre Béns Immobles, amb el conseqüent perjudici sobre les finances municipals. Cabrils és un d'aquests municipis. Amb un trajecte aproximat de 1,3 km del recorregut de la C-32, l'autopista travessa el nostre terme municipal per la part més baixa, tocant a Vilassar de Mar.

L’any 1972 el govern franquista va aprovar una Llei que regulava la construcció, la conservació i explotació d’autopistes en règim de concessió. Aquesta llei - encara en vigor – va establir una previsió de bonificació del 95% sobre la base imposable de la Contribució Urbana de les autopistes de peatge i aquells béns afectes a la seva explotació. En aquell moment la contribució es tractava d’un un impost estatal. El 1979 la contribució urbana passa a ser de titularitat municipal, i el 1988 amb l’aprovació de la Llei d’Hisendes Locals (LHL), actualment Real Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març que aprova el Text Refós de la Llei Reguladora d’Hisendes Locals, aquest impost passa a anomenar-se Impost sobre Béns Immobles. Aquesta llei especifica clarament al seu article 9.2 que aquelles bonificacions fiscals que acordi l’estat i que afectin a tributs locals hauran de ser compensats. També quedava clar a la LHL que les autopistes de peatge eren considerades objecte de l’Impost sobre Béns Immobles. Malgrat que aquest fet semblava aclarir l’obligatorietat de pagar la totalitat de l’IBI a les empreses concessionàries, la pròpia Llei va incorporar una Disposició Transitòria 2 que establia beneficis fiscals per a les concessionàries que n’haguessin gaudit fins aquell moment, conseqüència de tot plegat, que les empreses concessionàries més antigues, que a més han anat prorrogant les seves concessions segueixen exemptes de l’IBI en un 95%, i l’estat no compensa de cap de les maneres als municipis afectats per les exempcions legalment previstes.

Davant la manca de compensació per part de l’Estat d’aquesta bonificació del 95% a les empreses concessionàries, alguns ajuntaments, a través dels respectius organismes autònoms de gestió tributària, van iniciar una batalla legal per tal de reconèixer que aquesta exempció havia de ser compensada per l’estat. En un primer moment el Tribunal Superior de Justícia de Madrid va reconèixer el dret dels ajuntaments a ser compensats, però aquesta doctrina va ser revocada pel Tribunal Suprem a partir del mes d’agost de 2011 on deixava clar que aquells beneficis fiscals no havien de ser compensats als ajuntaments perquè eren beneficis reconeguts abans de l’entrada en vigor de la llei d’Hisendes Locals i per tant es mantenien sense necessitat de ser compensats.

Vista l’actual situació de descompensació dels ingressos municipals es fa necessari abordar de nou la situació i acabar amb el greuge comparatiu entre concessionàries d’autopistes atès que algunes paguen IBI i d’altres no, i també proporcionar nous ingressos a les migrades finances locals ja que queda clar que el finançament local no es troba entre les prioritats del govern espanyol.

A més a més, en aquest sentit, atès que el grup parlamentari d’Esquerra Republicana de Catalunya ha registrat una proposta en el Parlament de Catalunya, proposta que serà debatuda properament, amb la finalitat de defensar el cobrament per part dels ajuntaments de l’IBI de les concessionàries de les autopistes. Per totes aquestes raons, el Ple de l’Ajuntament de Cabrils acorda:

PRIMER. La publicació, per part del govern municipal, del càlcul de les quantitats deixades d’ingressar a l’Ajuntament de Cabrils en la recaptació de l’Impost de Béns Immobles en concepte de la bonificació de la que gaudeix l’empresa concessionària de l’autopista C-32.

SEGON. Instar al Govern de l’Estat a modificar el Real Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, que aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals i la Llei 8/1972, de 10 de maig, de construcció, conservació i explotació d’autopistes en règim de concessió i tota aquella altra normativa que prevegi beneficis fiscals per aquestes instal·lacions amb l’objectiu que aquestes bonificacions siguin anul·lades.

TERCER. Traslladar aquests acords al Govern de la Generalitat de Catalunya, al Govern de l’Estat, al Parlament de Catalunya i al Congrés de Diputats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada